HARNÂME/BEDİA ÖZKURT

                             Harnâme

Az gittim ,uz gittim.Dere tepe düz gittim .Çayır çimen geçerek ,lale sümbül biçerek, soğuk sular içerek, altı ayda bir düz gittim .Bir de dönüp ardıma baktım ki ne göreyim!gide gide bir arpa yol gitmişim.

     Derken bir zamanlar yük taşımaktan bir deri bir kemik kalmış bir eşek varmış.Eşek bazen şu taşımaya bazen de odun çekmeye gidermiş.Kendinden çok ağır yükler taşırmış.Hatta sırtına sinek konsa onu bile taşıyamayacak haldeymiş.Vücudunda yaralar çıkmaya başlamış eşeğin,gün geçtikçe sırtında ki yaralar kanamaya başlamış.Dudakları sarkmış,çenesi düşmüş.Neredeyse ölecekmiş.(Vah,vah! eşeğin hali ne olacak şimdi..)Bir gün, gelir sahibi eşeğin yanına ,acır onun bu haline ,alır sırtından planını otlağa salıverir eşeği . Eşek otlağın orda öküzlerle karşılaşır ama nasıl öküzler...heybetli mi heybetli ,kılını çeksen yağı damlayacak kadar semizlermiş,taca benzer boynuzları varmış.Eşek öküzlerin bu halini çok imrenir,şaşar ve kendi haliyle karşılaştırır.Eşek üzülür kendi haline ve şöyle der"Biz neden eşit değiliz,ben neden acı çekerken onlar güzellikler içinde ..." Eşek buna bir çözüm bulmak ister ve neden böyle olduğunu öğrenmek için; zekilikleriyle ün salmış cücenin yanına gider. Sorusunu sorar.Bilge cüce anlatmaya başlar"Allah öküzü rızık için yarattı.Habuki sizin işiniz,odun taşımaktır"Zavallı eşek dertli dertli ayrılır bilgenin yanından.Aslında bu iş kolaymış deyip memnun da olmuş."Artık ben de buğday işler,yazımı kışımıda orada geçiririm"demiş.(Ah eşek ah ! Dinle bilgeyi düşme kötü yola)Eşek düşmüş yola gitmiş tarlanın oraya sonra ne görse beğenirsin; yeşermiş,tatlı mı tatlı ekinler görmüş. Oburca yemeye başlamış.Eşek tutamaz kendini neredeyse tarla kara toprak olana kadar ekinleri yer bitirir.Doyurur karnını,eşek sevinçle anırmaya başlamış. Sonra tarla sahibi duymuş eşeğin sevinçli anırışlarını.Gelmiş bakmış ki ekinler yok ,tarla felaket halde.Biçare eşeği dövmeye başlamış.Bununla da yetinmemiş kuyruğunu ve kulağınıda kesmiş.(Al işte boşuna dememişler,"her koyun kendi bacağından asılır" diye)

Eşek canı acıya acıya düşmüş yollara. Yolda bilge cüce ile karşılaşmış.Bilge cüce sormuş " ne bu halin neyin var?" diye.Ama eşek feryat figan içinde.Cevap vermiş" boynuz umarken ,kulaktan oldum"diyerek yoluna devam etmiş.(Eeee eşek anladı hatasını bize de masalı bitirmek düşer)

     

Yorumlar